Aktiv sikkerhet og passiv sikkerhet er to komplementære tilnærminger for å beskytte fører og passasjerer i moped. Mens aktiv sikkerhet handler om å forhindre ulykker gjennom elektroniske og mekaniske systemer, har passiv sikkerhet som mål å redusere skadeomfanget når en ulykke inntreffer. For en mer omfattende oversikt over mopedens sikkerhetsutstyr, se Kjøretøyets sikkerhetsutstyr.
Hva er aktiv sikkerhet?
Aktiv sikkerhet omfatter systemer og funksjoner som hjelper føreren med å opprettholde kontroll og unngå farlige situasjoner. Ved å overvåke kjøretøyets tilstand og veiforhold kan disse systemene gripe inn før ulykken skjer.
Eksempel: ESP (Elektronisk stabilitetsprogram)
ESP (Electronic Stability Program) er et ledende aktivt sikkerhetssystem i moderne biler. Systemet måler kontinuerlig hjulhastighet, rattvinkel og sideakselerasjon, og kan bremse individuelle hjul for å korrigere understyring eller overstyring.
- Overvåker hjul, ratt og bevegelse i sanntid
- Griper inn automatisk ved ustabil kjøring
- Reduserer risiko for utforkjøring og sladding Les mer i Styresystem.
Hva er passiv sikkerhet?
Passiv sikkerhet består av strukturer og innretninger som beskytter personer ved en kollisjon. Disse systemene aktiveres først i møte med en uønsket belastning for å dempe støtet.
Eksempel: Airbags
Airbags (kollisjonsputer) fylles med gass i løpet av millisekunder ved en kollisjon, og fungerer som et polstret skjold mellom fører/passasjer og mopedens harde overflater.
- Frontal airbag: Beskytter ved frontalkollisjon
- Side-airbag: Demper kraft mot torso ved sidepåkjørsel
- Hode-airbag (gardin): Beskytter hode ved sidekollisjon
- Kne-airbag: Beskytter legger og knær Les mer i Kjøretøyets sikkerhetsutstyr.
Sammenligning av aktiv og passiv sikkerhet
Type sikkerhet | Formål | Eksempler |
---|---|---|
Aktiv sikkerhet | Forhindre ulykker | ESP, ABS, adaptive cruisekontroll |
Passiv sikkerhet | Beskytte ved kollisjon | Airbags, sikkerhetsbelter, kollisjonssoner |
Slik kombinerer du sikkerhetssystemene på moped
Scenario | Aktiv sikkerhet i fokus | Passiv sikkerhet du må kontrollere | Hvor øver du mer |
---|---|---|---|
Glatt landevei i november | ABS hindrer blokkerte hjul og hjelper deg å styre under brems | CE-godkjente hansker og lagvis bekledning reduserer skade ved fall | Regler for dekk og kjetting |
Nødbrems i tettbygd strøk | Riktig bremseteknikk og vedlikeholdt hydraulikk gir kort stoppdistanse | Ryggskinne og hjelm med korrekt hakestropp begrenser skade | Bremsesystemet |
Passasjer på kveldstur | Stabil styring og riktig dekktrykk gir balanse | Refleksvest, passasjerhjelm og gode fothvilere beskytter begge | Påbudt sikkerhetsutstyr |
Tunnel med tett trafikk | Kontrollerte gasspådrag og jevn fart hindrer panikkbrems | Godkjent visir og knebeskyttere tar av for slag | Handtering av nødsituasjoner |
Praktiske vaner som styrker begge sikkerhetstypene
- Øv på nødbrems med lastet og tom moped, og analyser resultatene i Systematisk feilanalyse for teoriprøven.
- Loggfør teknisk vedlikehold slik at du avdekker tidlig slitasje på brems, dekk og lys.
- Planlegg bekledning etter værmeldingen slik du lærer i Synlighet og refleks for moped.
- Kontroller passasjerutstyr sammen med egen bekledning før hver tur for å sikre passiv beskyttelse.