Mopedens tekniske deler (Forskriftsmessig stand)

Mopedens tekniske deler (forskriftsmessig stand) handler om å holde kjøretøyet trygt, lovlig og klart for både trafikk og teoriprøve. Du må kunne forklare hvilke komponenter som inngår i lovens begrep «forsvarlig teknisk stand», og hvilke kontroller som sikrer at kravene er oppfylt. For daglige rutiner, se Sikkerhetssjekk (teknisk moped). Mopedens tekniske kontrollpunkter

Hva betyr forskriftsmessig stand?

RegelverkHovedkravHva det betyr for deg
Vegtrafikkloven § 13Kjøretøy skal være i «forsvarlig stand»Du må kontrollere bremser, lys, styring og dekk før hver tur
Kjøretøyforskriften kap. 1–4Tekniske detaljer for bremser, lys, støy og utslippMopeden må være bygget og vedlikeholdt etter produsentens spesifikasjoner
Forskrift om bruk av kjøretøyKrav til bruk av lys, last, speil og lignendeUtstyr må være riktig montert og fungere når du kjører

Obligatoriske kontroller og oppfølging

KontrolltypeKravNår skjer det?Hvordan forberede seg
Egenkontroll før turVisuell og funksjonell sjekk av kritiske systemerFør hver kjøringFølg sjekklisten i Daglig kontroll av moped
VerkstedserviceProdusentens serviceintervaller skal følgesNormalt hver 12. måned eller etter kjørelengdeBruk loggskjema fra Vedlikehold av mopeden
Stikkprøvekontroll fra Statens vegvesenMoped kan innkalles ved mistanke om manglerNår du får innkalling eller stoppes langs veiHa dokumentasjon klar og rett opp mangler før kontroll
HavarikontrollMoped med alvorlige feil kan ilegges bruksforbudEtter uhell eller ved tekniske feil oppdaget i kontrollDokumenter reparasjoner og få ny godkjenning ved behov
Merk: Mopeder i klasse AM har ikke periodisk EU-kontroll, men du plikter å stille til teknisk kontroll dersom Statens vegvesen krever det.

Tekniske komponenter du må kunne

KomponentKrav til forskriftsmessig standTegn på avvikTiltak
BremsesystemSkal ha jevn motstand, ingen lekkasje og godkjente bremseklosserSvampete hendel, skjev trekk eller væskelekkasjeLuft systemet eller oppsøk verksted
Dekk og felgMinst 1,0 mm mønsterdybde på sommerdekk for moped, korrekt lufttrykkSprekkdannelse, ujevn slitasje, vibrasjonBytt dekk og balanser hjul
Styring og fjæringIngen slark i styrelager, gaffel demper ujevnheterKlunkelyd ved bremsing, slingringEtterstram lager, kontroller gaffel
Lys og elektrisk systemNærlys, fjernlys, bremselys og blinklys skal fungere, batteri må holde spenningBlinklys blinker sakte, mørke lamper, startproblemerSkift pærer, lad batteri, sjekk sikringer
DrivverkKjede og reim skal være korrekt strammet og smurtRykkete akselerasjon, pipe-lyd, rustJuster stramming og smør kjede
Støy og utslippEksosanlegg skal være tett og originaltBråkete eksos, sot rundt skjøterBytt pakninger eller eksospotte
Les mer om detaljerte prosedyrer i Mopedens tekniske deler.

Dokumentasjon du bør føre

  • Service- og vedlikeholdslogg med dato, kilometerstand og utførte arbeider.
  • Kvitteringer fra verksted for arbeid på bremser, dekk, lys og andre sikkerhetskritiske systemer.
  • Notater fra egenkontroller slik at du kan vise sensor eller Statens vegvesen at du følger rutiner.
  • Garanti- og typegodkjenningspapirer dersom du monterer ekstrautstyr som vindskjerm eller bagasjeboks.

Konsekvenser av mangler

Manglende komponentHvilken risiko oppstårMulig reaksjon
Defekte bremserForlenget bremselengde og dårlig kontrollBruksforbud eller avskilting
Ulovlig lysbrukDu blir usynlig i mørket eller blender andreGebyr og krav om umiddelbar utbedring
Slitte dekkTap av veggrep og økt punkteringsfareGebyr og pålegg om utskifting
Løse speilManglende oversikt i trafikkenPålegg om reparasjon før videre kjøring
Hvis du ignorerer pålegg om å rette feil kan Statens vegvesen gi bruksforbud og inndra skiltet til mopeden.

Slik forbereder du deg til teoriprøven

  1. Lag en oversikt over alle komponentene i tabellen over og test deg selv ved å beskrive kravene høyt.
  2. Tegn et enkelt skjema over mopeden og marker hvor de viktigste kontrollpunktene sitter.
  3. Bruk spørsmål fra Digitale øvingsverktøy for å identifisere hvilke kontrollpunkter som oftest blir testet.
  4. Svar på hvorfor en komponent er kritisk, og hvilke regler som gjelder, for å trene på begrunnelser sensor forventer.
  5. Kombiner med praktisk trening: gå gjennom en ekte moped og sjekk punktene mens du sier dem høyt. Hold mopeden i forskriftsmessig stand, så står du sterkere både når Statens vegvesen kontrollerer deg og når teoriprøven stiller detaljerte spørsmål om teknikk og sikkerhet.