Ergonomi og kjøreposisjon for moped

Ergonomi for moped handler om å stille inn mopeden slik at kroppen samarbeider med balanse, reaksjonstid og sikkerhet. En nøyaktig kjøreposisjon reduserer tretthet, gir bedre oversikt og gjør det enklere å bruke speil, lys og bremser riktig. Illustrasjonen viser hovedpunktene du skal kontrollere før hver tur. Ergonomisk kjøreposisjon for moped

Innhold

  1. Grunnprinsipper for kroppsstilling
  2. Justeringsmatrise for mopedkontroll
  3. Ergonomisk sjekkliste før tur
  4. Når kroppen varsler feil belastning
  5. Ergonomi på teoriprøven

Grunnprinsipper for kroppsstilling

KroppsdelIdeell posisjonHvorfor det er viktig
SkuldreAvslappet, parallell med styretGir fri bevegelse i armene og rask tilgang til bremser
AlbuerLett bøydAbsorberer vibrasjoner og gir presis styring
RyggSvak foroverlenteStøtter balansen når du følger tipsene i Kjøring på grus og ujevnt underlag
KnærLette grep rundt tanken eller rammenStabiliserer mopeden og frigjør armer til speil og blinklys
Blikk3–4 sekunder frem i veienSikrer oversikt sammen med rutinene i Speilbruk og blindsoner

Justeringsmatrise for mopedkontroll

OmrådeTiltakKonsekvens om du hopper overRelatert fagstoff
SetehøydeSørg for at begge føtter får kontakt med bakken ved stoppRisiko for ubalanse ved røde lys og i Bykjøring
HåndgrepJuster vinkelen slik at håndledd ligger rettØkt belastning og treg respons i nødstopp
SpeilFinslipes uten å endre kroppsstillingMangelfull sikt og feil når du følger Daglig kontroll av moped
FotbrettHælen lett mot fotbrettet, tær peker fremoverTreffsikker bruk av bakbrems og støtte ved lav fart
BekledningFordel vekt jevnt, stram protektorerFeilbeskyttelse og økt tretthet ved langturer

Ergonomisk sjekkliste før tur

  • Test balansepunktet ved å vippe mopeden lett side til side mens du holder knærne samlet.
  • Klem kne mot tanken, og sjekk at du fortsatt når blinklys-bryteren uten å vri overkroppen.
  • Bekreft at du ser rett bak mopeden i begge speil uten å reise deg; se også Oppmerksomhet og samhandling for å oppdage medtrafikanter.
  • Utfør to rolige pustesykluser mens du holder styret for å senke skuldrene og unngå krampetak.
  • Ta en kontroll av håndleddets nøytralstilling ved å presse lett mot styret uten å bevege fingrene.

Når kroppen varsler feil belastning

VarselsignalHva det betyrTiltak
Dovenhet i fingreStyrevinkel eller grep er for stramtSenk styret noen grader og løsne grepet
Svie i korsryggDu synker sammen i setetFlytt vekten fremover og aktiver kjernemuskler
Stiv nakkeBlikket ligger for nært mopedenHev blikket og hold skuldrene avslappet
Tretthet i knærFor lite støtte eller feil klærJuster fotplasseringen og kontroller knebeskyttere

Ergonomi på teoriprøven

Teoriprøven tester om du kan identifisere riktig kjøreposisjon og hvilke konsekvenser feil ergonomi gir. Gjenkjenning av feil belastning gjør deg bedre forberedt på spørsmål om kjøretøyets sikkerhetsutstyr og defensiv kjøring. Knyt dette til Pålbudt sikkerhetsutstyr og Forberedelser for en lang kjøretur for å se hvordan ergonomi, hvile og utstyr henger sammen.


Bygg videre på ergonomikunnskapen når du løser situasjonsoppgaver i Grunnregelen for trafikk og når du trener på praktiske ferdigheter i Kjøring og miljø.