Motorbrems og girvalg på moped

Motorbrems og riktig girvalg gir deg bedre kontroll på mopeden, reduserer slitasje og hjelper deg å bestå teoriprøven. Når du behersker teknikken, jobber motoren aktivt med bremsene slik at du holder stabil fart og unngår panikkhandlinger. Motorbrems og girvalg på moped

Innhold

  1. Hva er motorbrems?
  2. Når skal du velge lavere gir?
  3. Motorbrems i krevende situasjoner
  4. Kombiner motorbrems med aktiv og passiv sikkerhet
  5. Trening og teoriprøvetips

Hva er motorbrems?

Motorbrems oppstår når motoren bruker friksjon til å bremse hjulene mens du slipper gassen og beholder girkoblingen. Effekten øker jo lavere gir du bruker. Det gir:

  • Kortere bremselengde fordi motoren hjelper det mekaniske bremsesystemet
  • Mer stabil moped i svinger og nedoverbakker
  • Mindre varmeutvikling i bremsene og dermed lavere slitasje Les mer om utstyret som samarbeider med motorbrems i Bremsesystemet.

Når skal du velge lavere gir?

Riktig girvalg gjør motorbremsen effektiv uten at motoren går for høyt i turtall. Bruk tabellen som sjekkliste:

SituasjonAnbefalt girvalgMotorbremsfordelKombinasjon med pedaler
Nedoverbakke 6–8 %Gå ned ett gir før bakkenStabil fart uten kontinuerlig bremsingLettere trykk på bakbrems for finjustering
KøkjøringHold et lavt gir (1.–2.)Unngår rykk og sikrer kort responstidFrembrems klar for plutselig stopp
Fartsreduksjon før kryssTrapp ned girene i god tidMotoren tar farten gradvisFull brems klar for siste meter
Vått føreLavt gir med lavt turtallMindre risiko for hjullåsBruk myk bremsekombinasjon
Kombiner tabellen med rådene i Økonomikjøring med moped for å balansere økonomi og sikkerhet.

Motorbrems i krevende situasjoner

Bruk motorbremsen aktivt når friksjonen er lav eller siktforholdene er dårlige:

Kombiner motorbrems med aktiv og passiv sikkerhet

Aktiv sikkerhet handler om å forebygge ulykker, mens passiv sikkerhet begrenser skade dersom uhellet er ute. Motorbrems støtter begge:

SikkerhetstypeHvordan motorbrems hjelperHva du bør sjekke
Aktiv sikkerhetStabiliserer mopeden og gir forutsigbar fart før hindringerFølg rutinene i Aktiv og passiv sikkerhet
Passiv sikkerhetReduserer kollisjonsfart og dermed skadepotensialSørg for riktig bekledning fra Påbudt sikkerhetsutstyr
Ved å planlegge nedbremsing med motoren får du bedre tid til å kommunisere med blinklys og blikk, slik du lærer i Kommunikasjon med andre trafikanter.

Trening og teoriprøvetips

Følg disse stegene for å automatisere motorbremsen og være forberedt på teoriprøven:

  1. Loggfør øvelser: Skriv ned når motorbremsen fungerte, og bruk malen i Systematisk feilanalyse for teoriprøven.
  2. Bruk digitale tester: Finn scenarioer med nedoverbakker og vått føre i Digitale øvingsverktøy.
  3. Evaluer stoppdistanse: Mål avstand når du bruker kombinasjon av motorbrems og pedaler. Sammenlign tallene med tabellene fra Fart og avstand.
  4. Gjenta i mørket: Test motorbrems på kveldstid med refleksvest slik du lærer i Kjøring i mørket. Med regelmessig trening og fokus på motorbrems og girvalg blir du tryggere i trafikken og ligger bedre an til å bestå teoriprøven for moped klasse AM.